1 czerwca 2020

Słów kilka o typografii w Ledonach

Ledon to napis, napis to litery, litery to pismo, a pismo to krój i jesteśmy w typografii. Codziennie układamy dla was napisy, dobieramy fonty, układamy w kompozycje. Zakładamy, że nie każdy ma do czynienia z projektowaniem napisów. Dlatego powstał pomysł opisania kilku podstawowych pojęć, które ułatwią nam komunikację. Postaram się by było praktycznie, treściwie i ciekawie.

Czy czcionka, font i krój pisma to to samo?

Na potrzeby zamówienia Ledonu, to w zasadzie to samo. Jednak warto znać różnice. Czcionka to metalowy odlew litery służący do drukowania, tak to to:)

Jego komputerową reprezentacją jest font, czyli po polsku czcionka komputerowa, choć to określenie chyba się nie przyjęło.

Krój pisma

Krój pisma jest za to tym co interesuje nas najbardziej. Krój to zbiór, tablica znaków o spójnym charakterze i stylu rządząca się określonymi z góry założeniami graficznymi. Krój w ramach swojej rodziny, może mieć wiele, czasem bardzo zróżnicowanych wariantów.

Warto rozpoznawać często używane terminy:

thin – bardzo cienki,

light – cienki,

roman – czyli wersja podstawowa;

italic – pochylenie, kursywa.

bold – pogrubienia;

black i heavy – bardzo gruby

condensed lub narrow – wąski

Modelowym przykładem takiej rodziny jest osławiona Helvetica.

Krój zawiera w sobie styl. A stylów jest bardzo wiele. Klasycznie dzieli się na:

  • szeryfowe
  • bezszeryfowe
  • jednoelementowe
  • dwuelementowe
    oraz fonty pisane wszelkiej maści.

Jeszcze się oczywiście nie zdarzyło, żeby klient napisał do nas, że prosi o ledon w kroju bezszeryfowym, dwuelementowym 😉

Praktyka wypracowała własne intuicyjno-potoczne określenia typu: pisany, drukowany, blokowy, neonowy, retro, itd. Warto jednak pamiętać, że te kategorie są niezwykle szerokie i często niejednorodne. Na popularnej stronie z fontami, kategoria „pisane” czyli script zawiera ponad 17.000 pozycji!
Dlatego warto możliwie dokładnie określić jaki styl mamy na myśli. A jeszcze lepiej wykroić skądś konkretną referencję – obrazek, zdjęcie, grafikę, która pomoże naszym projektantom w pracy.

Co jeszcze warto wiedzieć myśląc o projekcie Ledonu?

Ledon to świecący napis. Aby świecił musi być wycięty i wyposażony w taśmę LED, która musi być umieszczone wewnątrz. Dlatego grubość „kreski” w projekcie nie może być mniejsza niż 15 mm. Wiele krojów, zwłaszcza pisanych, tzw. kancelaresek, czyli zawijasów piórem pisanych rodem z XIX wiecznych pamiętników, będzie miała ogromnie cienkie linie, które nie są możliwe do wykonania w naszej technice nawet przy znacznym powiększeniu całego projektu. Warto więc unikać bardzo delikatnych, cienkich fontów.

Jest to przykład napisu w ozdobnym pisanym foncie, gdzie są bardzo cienkie linie. Mimo sporych rozmiarów całości (szerokość 100 cm), linię mają ok 5 mm – całość jest niewykonalna.

Znacznie lepiej w Ledonach sprawdzają się fonty, które roboczo nazywamy neonowymi. Czyli takie które ją kreskę równej grubości, najlepiej o szerokości między 15 a 40 mm. Oto przykłady takich realizacji:

Myśląc o swoim napisie, warto się zastanowić jak będzie on wyglądał podświetlony. To co czarne na ekranie monitora, przedstawia się inaczej świecąc na biało.

Z kolei, bardzo grube linie, np 20 czy 40 cm to też nie najlepsze rozwiązanie. Ponieważ źródło światła jest umieszczone na krawędzi, szerokie litery mogą być środkiem niedoświetlone. W takich przypadkach rekomendujemy obrys. Krawędź świeci wtedy znacznie lepiej, a całość zabiera neonowego sznytu. Jak poniżej:

W Ledonach najlepiej sprawdzają się więc fonty pisane, szczególnie właśnie te o charakterze neonowym, oraz zwykłe proste fonty bezszeryfowe, jednoelementowe, czyli takie, które nie mają bardzo cienkich drobnych kresek i mają równą grubość na całej długości. Światło rozchodzi się wtedy równomiernie a całość bardziej przypomina szklany neon.

Jesteś ambitny i chcesz sam poszukać sobie fajnego fontu!

Proszę bardzo! Istnieje wiele lepszych i gorszych stron oferujących fonty wraz z możliwością ich podglądu „na żywo”. Zajrzyj na: dafont.com, myfonts.com, fonts.google, 1001freefonts.com, i wiele, wiele innych.

Pamiętaj, że zamawiając Ledon, nie musisz finalnie „obrabiać” projektu. U nas i tak każdy napis, który ma stać się Ledonem musi być odpowiednio zaprojektowany, sprawdzony i przygotowany do produkcji. To wszystko ogarniamy za Ciebie. Ale wszelkie wskazówki co do stylu są bardzo pomocne i przyspieszają proces projektowania Ledonu.

Jeśli niebotycznie jarają Cię fonty i ten wpis to za mało, polecam kultową książkę z tej dziedziny tj. „Elementarz stylu w typografii” Roberta Bringhursta.

UWAGA! Proporcje!

Na koniec jeszcze jedna bardzo ważna sprawa. Do zamówienia Ledonu potrzebujemy znać jego treść, jego styl, no i jego rozmiar wyrażony jako szerokość w cm. No i teraz najważniejsze – PROPORCJE!
Jeśli zamawiasz napis o szerokości 100 cm to jego wysokość zawsze będzie wynikała z proporcji, np. dla wspomnianego wyżej fontu Helvetica będzie to 100×21 cm. Są fonty wysokie i chude, niskie i szerokie. Ich propozycje zawsze są stałe – nie rozciągamy, nie zwężamy fontów! Szanujemy ich urok i pracę ich twórców.

Z tego samego powodu, im bardziej będziemy poszerzać napis, tym będzie wyższy i odwrotnie. Może się to wydawać oczywiste, ale zdarza się, że Ledon musi pasować do konkretnej przestrzeni i zachodzi pokusa dopasowania go „na siłę”. Takiej pokusie mówimy zdecydowane NIE.

Smaczki

Zawsze bardzo nas cieszy, kiedy możemy zrobić coś ładnego. Mamy swoje ulubione projekty klienckie, które nie tylko są fajnie zaprojektowane, ale także idealnie licują z techniką ledonową. Oto kilka z nich:

Poza tym, bardzo żałujemy, że nie jesteśmy równie biegli w typografii egzotycznej , bo i takie projekty robiliśmy… trochę na wyczucie 😉

Ale wszystko przed nami. Wierzymy, że swój najlepszy Ledon mamy wciąż przed sobą.

Zobacz wszystkie nasze realizacje: